Trouwen en geregistreerd partnerschap

Gaat u binnenkort trouwen?

Of gaat u binnenkort een geregistreerd partnerschap aan?

Dan wilt u natuurlijk alles weten over wat u moet regelen. Bijvoorbeeld het regelen van een locatie. Onze gemeente heeft een aantal mooie trouwlocaties.

Op deze pagina vindt u informatie over allerlei zaken die met trouwen* te maken hebben. Heeft u na het lezen van onderstaande informatie nog meer vragen? Maak een afspraak met team Dienstverlening.

*  Als we het over trouwen hebben, dan bedoelen we ook geregistreerd partnerschap.

Inloggen met DigiD Digitaal een melding doen

Huwelijk Geregistreerd partnerschap
Wordt in alle landen erkend. Wordt niet in alle landen erkend.
U geeft elkaar het "ja-woord". Daarna ondertekent u de akte. U ondertekent de akte. U hoeft geen "ja-woord" te geven. Dit mag wel.
Wordt altijd via de rechter ontbonden. Kan buiten de rechter om worden
ontbonden. Dit kan alleen als u het
beiden eens bent en er geen minderjarige kinderen zijn.

Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten?

U moet dit eerst melden bij de gemeente waar u wilt gaan trouwen. Vroeger ging u dan eerst in ondertrouw. Nu vult u een meldingsformulier in.

Heeft u gekozen voor een trouwlocatie in onze gemeente?

  • Bel dan met team Dienstverlening 0343 - 595 595. Doe dit niet eerder dan 1 jaar voor de trouwdatum.
  • Tijdens dit gesprek leggen wij de datum en de trouwlocatie voor u vast.

Staat de datum vast?

  • Vul dan het digitale meldingsformulier in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
  • Het meldingsformulier moet op zijn laatst 2 weken voor uw trouwdatum binnen zijn.

Woont u beiden niet in Nederland, maar is in ieder geval één van u Nederlander?

U moet de melding dan doen bij de gemeente Den Haag.

Een uitgebreide ceremonie

De trouwambtenaar (buitengewoon ambtenaar van burgerlijke stand) doet de ceremonie.

  • Heeft u een voorkeur voor een trouwambtenaar? Geef dit dan door op het meldingsformulier.
  • Heeft u geen voorkeur? Dan kiezen wij de trouwambtenaar.
  • De trouwambtenaar maakt een paar weken voor de ceremonie een afspraak met u. Tijdens dit persoonlijke gesprek wil zij/hij u graag leren kennen.

Een kosteloze ceremonie

  • Deze ceremonie vindt plaats op dinsdag en donderdag om 9.00 uur. Bel met team dienstverlening via 0343-595 595 om een afspraak te maken.
  • Een van u beiden moet in de gemeente Wijk bij Duurstede wonen.
  • U betaalt alleen de kosten voor de akte van de burgerlijke stand (€ 14,30).
  • Ook betaalt u als u iets extra’s wilt, zoals een trouwboekje.
  • De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het Huis van de Gemeente.
  • Alleen het bruidspaar en de getuigen mogen bij de ceremonie zijn (dus maximaal 6 personen).
  • De ceremonie duurt ongeveer 5 minuten. Er is geen ruimte voor muziek of toespraken.
  • Een ambtenaar van de burgerlijke stand van team dienstverlening doet de ceremonie.
Wat zijn de kosten?

  • Elke maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 20.00 uur. De laatste mogelijkheid voor een ceremonie is 19.00 uur.
  • Wilt u later dan 20.00 uur trouwen? Dien dan een schriftelijk verzoek in. Wordt uw verzoek goedgekeurd? Er geldt dan een toeslag van 75% bovenop de standaard kosten.
  • Let op: Het is niet mogelijk om te trouwen op een zondag en officiële feestdagen. 
  • De kosteloze ceremonie kan alleen op dinsdag en donderdag om 9.00 uur.

Tijdens de ceremonie heeft u getuigen nodig

  • U kunt kiezen voor minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Iedereen vanaf 18 jaar mag getuigen. 
  • De namen van de getuigen geeft u door op het meldingsformulier.
  • Ook stuurt u een kopie van hun paspoort of identiteitskaart mee.

Heeft u geen getuigen?

  • De gemeente kan voor getuigen zorgen.
  • U betaalt hier € 22,35 per getuige voor.

Als u een geregistreerd partnerschap heeft, kunt u dit omzetten in een huwelijk.

Kijk op pagina "Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk" hoe u dit kunt doen en wat u nodig heeft.

Woont u in de gemeente Wijk bij Duurstede?

U doet uw verzoek digitaalvia onze website.

Woont u in een andere gemeente?

Neem dan contact op met de gemeente waar u woont.

De gemeente verandert uw naamgebruik in de Basisregistratie Personen (BRP), maar niet uw achternaam

  • De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken deze naam als zij post naar u sturen.
  • Wat gebeurt er met de achternaam waarmee u bent geboren? Deze achternaam blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs).