Overbelast leerlingenvervoer: Twee buurjongens uit Wijk delen hun oplossing

Leerlingenvervoer is voor veel kinderen een belangrijke voorziening. Dagelijks maken 72.000 kinderen gebruik van een vorm van leerlingenvervoer om naar school te komen. Helaas loopt dit niet altijd vlekkeloos. Veel ouders en kinderen die gebruik maken van taxivervoer hebben te maken met vertragingen, overvolle taxi’s en een tekort aan personeel bij de vervoersbedrijven. Nicky en Eric, twee buurjongens uit Wijk bij Duurstede, zijn overgestapt naar het openbaar vervoer (OV). Zij delen hun ervaringen. 

Wat is leerlingenvervoer?

Leerlingenvervoer is in de basis een financiële tegemoetkoming aan ouders voor het vervoer van en naar school. Soms is het vervoer per fiets, met het openbaar vervoer of eigen vervoer een uitdaging. Vooral als het gaat om leerlingen met een ziekte, handicap of gedragsproblemen. Deze leerlingen maken daarom vaak gebruik van het taxibusje. 

Het verhaal van Nicky

Nicky zit sinds dit schooljaar op het voortgezet speciaal onderwijs in Utrecht. Hij heeft zes jaar lang gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer. Zijn ouders vertellen over de problemen die zij hebben gehad met het taxibusje. "Het busje was vaak te laat, soms wel 1,5 uur," vertelt Nicky's moeder. "Soms kwam het helemaal niet opdagen, en elke keer was er een andere chauffeur." 

Nicky zelf vond het ook niet leuk in het taxibusje. "Er werd veel geschreeuwd door de andere kinderen en ik kwam vaak te laat," zegt hij. Zijn ouders merkten dat het leerlingenvervoer veel onrust veroorzaakte. Daarom besloten ze over te stappen op het OV. "We zijn in gesprek gegaan met zijn mentor," vertelt zijn moeder. "Voor Nicky was het reizen met het OV een grote stap omdat hij een taalprobleem heeft.”

Na een paar keer oefenen, ging Nicky zelfstandig met het OV naar school. "Het gaat eigenlijk erg goed," zegt Nicky. "Ik vind het fijn dat ik nu zelf kan bepalen hoe laat ik wegga. Ik ben nu sneller op school." Zijn ouders volgen zijn locatie via hun telefoon en hebben duidelijke afspraken gemaakt. "Nicky weet waar hij moet uitstappen en stapt nergens anders uit."

Het verhaal van Eric

Eric zit ook op het voortgezet speciaal onderwijs. Hij maakte bijna 9,5 jaar gebruik van het leerlingenvervoer, maar had hier wisselende ervaringen mee. "Toen Eric naar de middelbare school in Utrecht ging, kwamen de problemen," vertelt zijn moeder. "Het busje kwam vaak te vroeg, te laat en soms zelfs niet opdagen. Ook wisselde de chauffeur constant." Door de onregelmatigheid in de tijden moest Eric vaak heel vroeg opstaan en kwam hij laat thuis. Dit had invloed op zijn vrije tijd en gezondheid.

De moeder van Eric hoorde over de ervaringen van Nicky met het OV.  Ze besloot om het OV een kans te geven. In het begin vond zij dit lastig door de taalstoornis van Eric. "Ik vond het moeilijk omdat ik bang was dat Eric de weg kwijt zou raken. Hij valt dan stil. Maar uiteindelijk ben ik bang geweest voor niks." Eric oefende met zijn oudere broer tijdens de voorjaarsvakantie en stapte vervolgens volledig over. “Ik vind het fijn dat ik hierdoor veel zelfstandiger ben geworden. Als ik eerder uit ben kan ik gewoon naar huis. Het geeft me meer rust,” zegt Eric.

Zijn moeder merkt op: “Ik vind het fijn om te zien dat Eric zich zelfstandiger voelt. Ik zie dit echt aan hem en ik vertrouw hem ook echt. Het geeft me een trots gevoel.”

Tips van de ouders en buurjongens

De buurjongens reizen nu sinds begin van dit jaar met veel succes samen naar school. Beide ouders benadrukken het belang van vertrouwen in je kind. De ouders van Nicky zeggen: “Heb vertrouwen in je kind. Ze kunnen meer dan je denkt.” Eric's

moeder voegt hieraan toe: “Gewoon doen! Probeer het. Het oefenen helpt heel erg.”

Ook Nicky en Eric zelf delen hun tips. Nicky: “Dankzij het OV ben je een stuk sneller op school. Het scheelt veel tijd. Als je goed oplet in de bus, komt het goed.” En Eric vult aan: “Probeer het een keer met je ouders en kijk of je het fijn vindt.”

Conclusie

De ervaringen van Nicky en Eric laten zien dat overstappen naar het OV een slimme oplossing kan zijn voor problemen met het leerlingenvervoer. Wethouder Jan Kuiper reageert hierop: "Je wilt het beste voor je kind. Daar ben je ouder voor. En dat komt met aarzelingen: wat is 'het beste'? Tegelijk weet je dat wanneer je meer ruimte geeft en je kind iets oppikt, dat iedereen dan trots is en blij. Zelfstandig kunnen reizen geeft de kinderen het gevoel van 'ik kan dit', en dat doet veel met hun zelfvertrouwen en geluk."

Hoewel het huidige systeem voor veel kinderen nodig blijft, kunnen anderen baat hebben bij de vrijheid en flexibiliteit van het OV. Het is van belang dat gemeenten en scholen blijven kijken naar deze opties en ze ondersteunen, zodat alle kinderen zonder zorgen en op tijd naar school kunnen gaan.