Uitvraag Ondernemer verhuur 1e etage Oude Stadhuis, Markt 24

Ondernemer met een maatschappelijk en cultureel hart gezocht!

Voor de 1e etage van het Oude Stadhuis aan de Markt 24 in Wijk bij Duurstede wil de gemeente Wijk bij Duurstede in contact komen met een commercieel ondernemer (of een collectief van ondernemers) met een maatschappelijk en cultureel hart.

De kleine stad met een grote geschiedenis komt er rond voor uit: we zijn groots in historie, cultuur en evenementen voor jong en oud. En die grootsheid moeten we blijven(d) laten zien. Dat gaat niet vanzelf. Een goed draaiende culturele sector en lokale economie zijn belangrijk voor een vitale gemeente en vraagt inzet. Tegelijkertijd zien we dat bij culturele partijen en gemeente financiën onder druk staan. Door het bundelen van krachten en het neerzetten van één cultureel hart in de vorm van een publiek-private samenwerking van Wijkse culturele partijen, bedrijven/ondernemers en gemeente willen we een breed cultureel aanbod in en rond de gemeente behouden en uitbouwen. Een nieuw op te zetten Cultureel Fonds draagt bij aan de bekostiging van het aanbod. Het Oude Stadhuis, Markt 24 maakt onderdeel uit van dit culturele hart.

Ondernemer met een maatschappelijk en cultureel hart

Voor de 1e etage van het Oude Stadhuis aan de Markt 24 in Wijk bij Duurstede wil de gemeente Wijk bij Duurstede in contact komen met een commercieel ondernemer (of een collectief van ondernemers) met een maatschappelijk en cultureel hart. Een ondernemer die deze etage huurt en zich met de medehuurders en -gebruikers van het pand inzet om van het Oude Stadhuis een nieuwe, bruisende plek te maken voor inwoners en bezoekers. En daarnaast meedenkt over de inpassing van het Oude Stadhuis in de hierboven genoemde toekomstige publiek-private samenwerking. De gemeente wenst deze samenwerking gedurende de eerste 3 jaren op te zetten met verschillende belanghebbenden. De huurder kan tijdens deze fase van ‘bouwen-aan’ bijdragen aan het maken van de plannen, maar het hóeft niet.

De 1e etage

De 1e etage van het Oude Stadhuis omvat de oude raadzaal (45 m2), de voormalige burgemeesters-kamer (20 m2) en de voormalige secretariskamer (30 m2). Het huurbedrag is voor exclusief gebruik van deze ruimten en voor medegebruik van de verkeersruimten en de pantry op de 1e etage. 
De etage is aan de voorzijde bereikbaar via de monumentale bordestrap. En via de lift of het trappenhuis aan de achterzijde van het pand. Deze verkeersruimten worden door de gemeente dus ook aan de medehuurders verhuurd en door hen gebruikt. Net als de pantry op de 1e etage. 
De etage is bereikbaar voor mensen met een mobiele beperking, al is het mogelijk dat bepaalde rolstoelen te breed zijn voor de doorgangen in dit oude pand.

Onderdeel van het Huis van Bewaren

Het Oude Stadhuis heeft het thema ‘Huis van Bewaren’ gekregen. De medehuurders en -gebruikers van het gebouw zijn vooralsnog Museum Dorestad, VVV Kromme Rijnstreek en mogelijk de bibliotheek en ArcheoHotspot en/of nog andere partijen. Zij geven invulling aan de begane grond, de tweede etage en de zolder:

  • Op de begane grond geeft de VVV de goed bewaarde toeristische geheimen van Wijk bij Duurstede en omgeving prijs.
  • Voor iedere Wijkse inwoner die dat wil is in de ‘Zaal van Allemaal’ ruimte om te exposeren.
  • De bibliotheek kan op deze plek bijdragen aan het opdoen en bewaren van kennis en gemeenschapszin, door het organiseren van bijvoorbeeld kennislabs en dialoogavonden.
  • En bij een ‘ArcheoHotspot’ is er mogelijkheid om door de grond bewaarde en later prijsgegeven schatten onder het oog van en door bezoekers te onderzoeken. Een plek waar de historie tastbaar is.
  • De 2e etage en de zolder zijn voor het bewaarde verhaal van Dorestad, verteld door Museum Dorestad.

De gemeente ziet voor zich dat de invulling van het pand zich meebeweegt met de tijd en dat wat nodig is om vanuit het pand bij te dragen aan een breed cultureel aanbod in en rond de gemeente voor inwoners en bezoekers en daarmee ook aan de vitaliteit van de binnenstad. Huurders wordt gevraagd hierin mee te denken en in te spelen op veranderende omstandigheden of kansen.

Herinneringen, kennis en verbinding 

Aan de ondernemer en huurder van de 1e etage de taak waardevolle herinneringen mogelijk te maken. Want deze etage staat in het teken van herinneringen bewaren en maken, ofwel trouwen en rouwen. Intieme arrangementen om het leven te vieren met levenspartner en naasten of juist om afscheid te nemen van een dierbare. De ruimtes zijn naast deze invulling ook geschikt voor bijvoorbeeld lezingen, bijeenkomsten en trainingen.

Bruidsparen binnen en buiten de gemeentegrenzen kijken reikhalzend uit naar het moment dat trouwen in de oude raadzaal weer mogelijk is. Voorwaarde voor de toekomstig huurder is dat hij/zij de verplichting aangaat om alle bruidsparen die in het Oude Stadhuis willen trouwen de mogelijkheid te geven hier hun ja-woord uit te spreken, al dan niet met een intiem feestelijk arrangement. Naast trouwen is er in de gemeenschap behoefte aan een locatie voor rouwbijeenkomsten. De gemeente stelt het faciliteren en organiseren van rouwbijeenkomsten niet als een voorwaarde voor de huurder. De ruimtes zijn tevens geschikt voor trainingen, lezingen, bijeenkomsten, jubilea/lustrum vieringen, enzovoort. En zijn los van elkaar te gebruiken. Het pand betreft een rijksmonument met een maatschappelijke bestemming. Activiteiten moeten binnen de bestemming passen en geen afbreuk doen aan het monumentale karakter van het pand.

In de nabije omgeving zijn diverse horecagelegenheden en is theater Calypso te vinden. We zien graag dat de ondernemer actief samenwerking met hen opzoekt. Want de gemeente ziet het Oude Stadhuis als bruisend middelpunt van het culturele leven op en om de Markt. Met een aanbod voor bezoekers van binnen en buiten de gemeente.
De ondernemer die zich aan het Oude Stadhuis verbindt doet dit omdat hij/zij hieraan graag wil bijdragen en de gemeente/gemeenschap kent of wil leren kennen. Hij of zij ziet het belang dat alle partijen in het pand en daarbuiten elkaar versterken en zich inzetten om zowel voor inwoners als bezoekers een aantrekkelijk aanbod neer te zetten van de ochtend tot in de avond.

Huurvoorwaarden

De relatie van de ondernemer met de gemeente is die van huurder - verhuurder. 
Dit is dezelfde relatie als bijvoorbeeld de medehuurders Museum Dorestad, VVV Kromme Rijnstreek met de gemeente hebben. De te huren ruimte kwalificeert als verhuur van bedrijfsruimte in de zin van 7:230a BW. Activiteiten moeten passen bij de fiscale wet- en regelgeving.
Het contract wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar en eindigt automatisch door het verstrijken van de overeengekomen periode. Uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van deze periode zijn tussen gemeente en huurder afspraken gemaakt over het al dan niet verlengen van het contract met een periode van 1 jaar. Bij het aangaan van een verlenging overweegt de gemeente:

  • of verlenging past binnen de uitwerking van de toekomstige publiek-private samenwerking;
  • de mate van verbinding van de huurder met andere partijen in en om het pand;
  • de mate waarin huurder bijdraagt aan de gewenste cultureel maatschappelijke ontwikkeling zoals bovenaan omschreven.

Ook de ondernemer kan overwegingen hebben en besluiten om geen verlenging aan te gaan. 
Ten tijde van deze verlenging worden afspraken gemaakt over toekomstige verlengings-mogelijkheden.

De gemeente brengt bij de ondernemer een huurprijs in rekening van € 7.000 – 8.000 per maand (inclusief vaste exploitatiekosten). De ondernemer wordt tevens gevraagd een maandelijkse bijdrage te doen aan een nieuw op te zetten Cultureel Fonds. Dit fonds komt vooralsnog in beheer van de gemeente om later over te dragen aan de toekomstige publiek-private samenwerking. De gelden worden ingezet voor het behouden en uitbouwen van een breed cultureel aanbod in en rond de gemeente met het Oude Stadhuis aan de Markt 24 als middelpunt. In de huurovereenkomst worden hierover nadere afspraken gemaakt. 
Alle huurders verplichten zich, in overleg met de gemeente, tot minimaal 10x per jaar een gezamenlijke inhoudende openstelling te organiseren voor een zo groot mogelijk publiek. Hieronder valt in ieder geval Open Monumentendag. 
Het voornemen is dat het pand in januari 2025 beschikbaar is. De te verhuren ruimte wordt zonder stoffering of meubilering verhuurd.

Procedure

De gemeente ontvangt van geïnteresseerde ondernemers graag schriftelijk hun plan en visie. Hieruit moet blijken:

  • welke activiteiten u in het pand wilt opzetten en uitvoeren;
  • op welke wijze u de verbinding met de andere huurders van het pand en hun activiteiten ziet;
  • op welke wijze u de verbinding met de omgeving van het pand ziet;
  • hoe u de inzet van dit pand als bruisend hart van de (culturele) stad ziet;
  • welk advies u heeft over de te vormen publiek-private samenwerking om een breed cultureel aanbod in en rond de gemeente te behouden en uit te bouwen.

Een selectiecommissie bestaande uit vertegenwoordigers van gemeente, OKW/LOK en Stichting Puur Cultuur selecteert maximaal 3 kandidaten met wie gesprekken gevoerd gaan worden. De grond voor selectie is welke plannen/visies naar inzicht van de commissie de meeste toegevoegde waarde bieden voor inwoners, bezoekers en de binnenstad. De geselecteerde kandidaten voeren gesprekken met deze selectiecommissie en afzonderlijk een adviescommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van gemeente, museum en VVV. De adviescommissie brengt advies uit aan de selectiecommissie. Waarna de selectiecommissie een kandidaat voordraagt aan het college om  de huurovereenkomst mee aan te gaan.

Planning

  • Publicatie (website, social media, krant, mailinglist) v.a. 17 oktober 2024
  • Aanmelding potentiële gegadigden (kan doorlopend tot indiendatum 21 november 2024)
  • Mogelijkheid tot vragen/informatie (gesprekken) 28 & 29 oktober 2024
  • Versturen antwoorden/samenvatting + publicatie 31 oktober 2024
  • Indienen schriftelijk plan en visie 21 november 2024
  • Lezen en ‘beoordelen’ plannen en visie 22 t/m 26 november 2024 (incl. plenair overleg)
  • Selectie van kandidaten  27 november 2024
  • Gesprekken geselecteerde kandidaten 2, 3 december 2024
  • Advies (collegevoorstel) 3 december 2024
  • Selectiebeslissing (college) 10 december 2024
  • Publicatie selectiebeslissing 10 december 2025
  • Bezwaarperiode belanghebbenden t/m 31 december 2024
  • Start overeenkomst 1 januari 2025.

Heeft u vragen over deze procedure, dan kunt u zich melden voor een van de twee gespreksdata (28 of 29 oktober) bij Hester Niemantsverdriet van de gemeente Wijk bij Duurstede. Zij is te bereiken via h.niemantsverdriet@wijkbijduurstede.nl en 06-41 32 71 42. Uw plan en visie kunt u sturen aan info@wijkbijduurstede.nl o.v.v. Plan en visie Oude Stadhuis. De deadline hiervoor is 21 november 2024.